ångesten är ett vitt lödder…

Jag har dragits med ångest sen ett halvt år tillbaka. Får den på kvällen. Den slår  just till när jag skulle in i sömnen. När jag känner den speciella svävande känslan som är strax före insomnandet. Då får jag helt plötsligt hjärtklappning och med en gång blir jag klarvaken och så sitter ångesten över mig som en smäck. Tankarna är mörka och andningen är snabb. Mörkret är total. Och då menar jag inte att det är enbart för det är natt. Det är känslan som är mörk.

Jag har inte sökt hjälp för det känns som jag ändå kan hantera det. Jag tar fram en bok och läser tills jag bokstavligen somnar över boken. Vad som är orsaken till min ångest har jag inte en aning om. Och vet inte heller om jag vill gräva.

Den senaste gången jag fick ångest bestämde jag mig för att låta den härja lite och se vad som händer. Så jag låg kvar och lät den skölja över mig. Så småningom började bilder komma upp i huvudet och bilderna var inte direkt svarta utan tvärtom – det var som en vulkan hade bildats. Vulkanen började pysa och vitt lödder började välla ur kratern. Som vispgrädde. Och den blir bara mer och mer och mer.  Och den slutar inte…till slut tröttnar jag på all lödder eller grädde vill nog inte drunkna varken i grädde eller lödder och framförallt vill jag inte drunkna i min obegripliga ångesten. Tar en bok som har ju räddat mig många gånger förr.  Fem minuter senare sov jag.

7 reaktioner på “ångesten är ett vitt lödder…

  1. Hej Antonia,
    i mörkret är ingen kul att vara.
    Då behövs det Ljus.
    Ficklampa.
    Livets ”ficklampa” är tankar som får en att må bra. En bok är inte så dålig alternativ, att bryta en tanke.
    För att bryta de mörka tankarna till något annat.
    Om din bästis skulle titta på en och samma skräckfilm alla kvällar skulle du då inte uppmana henne: ”Byt kanal”.
    Mörkret för inte dig vidare.
    Ta fram ”ficklampan”.
    Att gräva i mörkret är inte så konstruktivt- det blir bara längre stund i mörkret.
    (fast det var liiite spännande med ditt lödder måste jag säga.. ;)
    Kram
    din vän

  2. Det ska stå givakt och inte givat. Sorry! Det är inte lätt att vara människa. Men jag tror inte man kan vara lycklig hela tiden. Möjligtvis idioter. Man måste vara nere för att kunna vara uppe brukar jag säga.

  3. Ja usch jag vet hur den där känslan känns!! Numera är jag fri från den sedan flera år, men jag vet att den kan komma tillbaka! I mitt fall varade det ungefär någon månads tid – det är svårt att säga exakt, för det var varierande styrka mot slutet. Jag minns att jag visste inte riktigt om det var hjärtklappningen och att det kändes svårt att andas, som gav mig ångest – eller om det var ångesten som gav mig hjärtklappning o gjorde det svårt att andas… Jag gick till läkare som ville att jag skulle säga vilket… Men jag fick medicin för hjärtklappningen, men jag slutade med den efter en vecka för den gjorde att det kändes som om jag inte fick syre när jag andades. Läkaren sa att det var en biverkning.

    Det som lindrade det lite lite grann, var svaga insomningstabletter som jag fick.

    Ångesten kändes på dagarna också. Jag gick runt som ett instängt lejon i bur och kunde inte företa mig någonting, allting bara kändes hemskt. Jag ville skrika men vågade inte, för då var jag rädd att inte kunna sluta – och det skulle ju heller inte hjälpa!

    Jag vet att i mitt fall berodde det på en yttre stress av min situation, då 2006: Mycket negativ stress på jobbet, mycket övertid och skynda skynda samtidigt som jag visste att jag jobbade för att ett projekt skulle bli klart så att mitt arbete inte längre behövdes och jag skulle bli arbetslös igen. Jag var RÄDD hela tiden för min situation och hur det skulle gå med mig om jag inte skulle ha pengar till mat, bostad och räkningar. Jag visste att det var därför jag fick ångest.

    Så småningom lättade den. Jag var envis och försökte andas och slappna av och VÄGRA tänka på bekymmer. Tränade mig på att INTE BRY MIG OM sådant som jag inte kunde rå över ändå. Jag klarar mig mycket bättre idag, men jag får alltid påminna mig om att tänka glada tankar istället för rädda och ledsna!
    Jag kan fortfarande ha dagar när jag är väldigt nere och deppig o inte kan ta mig för något, men jag vägrar släppa in ångesten igen!

    Försök att tänka på vitt skum varje gång när du ska somna (om det nu inte skrämmer) och låt tankarna bada i det där vita skummet tills du flyter iväg i det in i sömnen! Jag tror att man måste lära sig ta kommandot över tankarna på något sätt och också ta reda på orsaken till sin ångest. För om du vet orsaken, kanske du kan ändra på något i ditt liv?

    • Jag vet inte vad som är orsaken till mina attacker, men inte är det en höjdar känsla. Attacken jag får på kvällen än så länge är vigd för kvälls nöje. För dagtid har inte fått mer en bara en stark oroskänsla som inte ville släppa en hel vecka.
      Men kanske det är just det här är livet. Att man känner att man lever. ;)

  4. en vitt lödder. Ett vitt brukar det hela. Men ångest kan se ut hur som helst. Tror det är bra med lite av den varan. Men det får inte vara för mycket så det stör ens levnad. Kan också känna mig jättekonstig innan jag ska in i sömnen. Men har lärt mig att det känns så och somnar. Inte ångest precis. Mer som man ställer sig i givat och blir alert innan man tuppar av. Du kanske ska dricka lite lugnande te. Prova det.

    • Tack för rättelsen. Borde jag ju ha räknat ut det själv, men jag gjorde det inte. :)
      Lugnade te har jag testat redan. I detta fall blev jag inte hjälpt.
      Den konstiga känslan är ju inte ångest. Ångesten kommer efter den där pirren. Och den gör mig skrämd och väckt. Det är ingen behaglig känsla alls. Och den gör mig klarvaken.

Kommentera mera, tack! :)

