nummerupplysning…se upp för lögnarna

Något lurt på gång. Igen!!!!
Fick ett samtal idag från 021 470 83 15 . Hon påstod att hon ringer från nummerupplysningen, och vi har redan pratats vid ett år tidigare (Visst ..och Obama har ringt också …). Naturligtvis har de ALDRIG ringt tidigare. Det är jag som svarar på alla inkommande samtal, så jag skulle minnas.

Men hon stod på sig att visst har de ringt. Skitsnack.
Hon ville kolla om alla uppgifter var korrekta.  Jag avbröt henne ganska snart och frågade eller mer sa att jag antar att ni vill ha betalt för uppgifterna. Ja, det kostar lite olika vilket införande jag väljer.
Svaret hon fick av mig är  att jag har aldrig betalat för dessa uppgifter och tänker inte  göra det i fortsättningen heller. Och la på.

En vän blev också uppringt just idag från samma firma och med samma snack. De ville ha runt 2000 kr för grunduppgifterna av henne. Hon la också på.

Få se om det dyker upp en räkning till slut men får göra då som någon har rekommenderat vid en av mina tidigare inlägg om 121.nu och deras oärliga metoder. Läs om den här.

AB, AB

9 reaktioner på “nummerupplysning…se upp för lögnarna

  1. Helena: Det sista du ska göra är att säga så som du säger. Då blir du absolut inte av med dom. Du ligger kvar i deras system, och dom ger sig inte försen du själv sagt att du inte vill vara med och inte bli uppringd igen.

    Jag har själv varit säljare i 8 år och jag har många gånger varit med om sådana personer son dig, och vi ger oss inte. Vi kan inte (och får inte) stryka personer som uttryckligen inte sagt att dom aldrig mer vill bli uppringda. Samma sak gäller med att inte svara i telefonen, det gör det bara jobbigare för man ger sig inte försen personen har svarat och sagt nej. Precis som alla andra jobb så har man ett tryck från sina chefer, och man kan inte göra som man vill, bara för att man själv förstår att det är du som säger att ”helena” inte är hemma, så kan vi inte stryka dig.

    Sen stödjer jag absolut inte bluff företag, som skickar bluff fakturor. Funderar på om dom som ringer vet vad företaget håller på med, eller om dom tror att det företaget säger är sant!?

    • Igår blev en som ringde upp riktigt arg för att jag inte var intresserad av hans säljar snack. Trots att jag redan från början artigt förklarade att jag inte var intresserad men han gav sig inte, han bara skulle kolla om min adress stämde, till slut blev allting bara …konstigt.
      En gång ville en så desperat sälja in sin sak att han frågade efter mitt personnummer, och när jag vägrade uppge så hittade han på som om jag har uppgett det ( han sa det högt och tydligt), – vet inte kanske hans chef stod bredvid honom och ville visa att han duger, vad vet jag, men inte var det normalt. Jag la på.
      Så kanske du är en som håller dig till reglerna, men jag som får tala emot alla dessa telefonsamtal dagligen litar inte en sekund på vad som sägs längre.
      Tyvärr så måste jag svara på telefon för det kan vara kund som ringer.

      Jag är alltid super noggrann att fråga varifrån de ringer och alltför ofta ringer de just från bolag som är svartlistade.

  2. Tyvärr finns det så många av dem, och nya kommer hela tiden. Helt nya eller avknoppningar av gamla. Man kan på tex. vemringde.se och missatsamtal.se kolla vem det är som ringt i efterhand. Men enda sättet att se att det är ett oönskat samtal från tex en telefonförsäljare NÄR det ringer är att ha en nummerpresentatör med alla såna nummer inprogrammerat. Det finns en billig sådan som med ett tillbehör kan spärra alla oönskade nummer. Man kopplar den till en dator och får infon direkt på skärmen när det ringer. Spärrade samtal kopplas ner automatiskt.

  3. Om du får en räkning ska du kryssa över och skriva att du bestrider. Ta en kopia innan du skickar den tillbakca. Herregud vad dom försöker. Lika bra att slänga på luren. Dom brukar fråga om jag är Helena och jag har ju tidigare varit kund o s v och då brukar jag säga: Nä, Helena är i Paris. När kommer hon hem? Om tre veckor. Då ringer vi då, Ja, gör det Hej! och så blir man av med dom.

    • Faktum att de är svårare och svårare. Jag hoppas förstås att ingen faktura dimper in, men hur som tänker jag inte betala nåt, och kommer det kommer jag polisanmäla också.

  4. Ja nog försöker dom alltid och kan tänka mig att egenföretagare får många konstiga samtal, jag får en hel del som privatperson och ofta måste man tydligen bli förbannad för att dom ska fatta att man inte är intresserad. Jag blir så arg att jag glömmer slänga på luren.

Kommentera mera, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s