är det värt överpriset?…

.

När jag handlar mat brukar inte titta på priset utan jag tar det jag behöver. Sen betalar jag. Men av någon anledning kollade jag priset när jag skulle köpa kyckling  nu till påsken. Jag är inte så hängiven köttätare, men när jag blir sugen så väljer jag oftast kyckling. Känns mer som kött, fast i dagens värld vet är fan vad man får i sig. Men jag råkade slänga en blick på hyllkanten och höll  på att svimma.

Kyklingslårfilen kostade mer en vad jag trodde var möjligt.  159 kr per kilo.  Medan om man köper med ben kostar enbart 42 kr per kilo.Jag undrar vad är det som gör att köttet blir så mycket dyrare utan ben. Jag förstår förstås att det kräver mer arbete att ta bort bena, men att tredubbla priset, kan jag inte förstå. Jag förstår också att ben väger en del, men kan inte tro att de väger så mycket att utan de får man 3 gånger så mycket kött.

.

.

Men onekligen är det lättare att handskas med köttet utan ben, men tycker inte att det är värt överpriset.

Det kan ju vara så att skillnaden har alltid varit så här mycket, som jag skrev har jag aldrig kollat innan. Men i fortsättningen kommer jag inte köpa filéer.

6 reaktioner på “är det värt överpriset?…

  1. Det är efterfrågan som bestämmer priset. Folk vill ha utan ben. Alltså får de betala för det också.

Kommentera mera, tack! :)

